Telakka-alueen logiikka.
Syksyn nostohommissa jotkut uudet jäsenet vähän kyselivät, miten veneiden talvisijoittelu telakkakentälle määräytyy. Tässä muutama rivi aiheesta.
Nosturi määrää suuren osan veneiden sijoittelusta.
Nosturi liikkuu noin 40 metriä kiskoja pitkin ja nosturin varsi on noin 40 metriä. Koukku siis ylettyy koko telakkakentälle vedestä kalliolle.
Mutta:
- Suurimaksi nostopainoksi on määrätty 7,5 tonnia.
- Nosturi nostaa 7,5 tonnia lähelle = radan viereen. Mitä kauemmas mennään sitä kevyemmät veneet nousee. Jos etäisyys- tai painoraja ylitetään nosturi pysähtyy.
Kuvasta näkee miten painot ja etäisyydet menee. Kuva ei ole millintarkka mutta periaate varmaan selviää.
Olisi helppoa, jos voisi ensin nostaa kaikki painavimmat veneet riviin radan viereen. Sitten edetä seuraavaan riviin ja seuraavaan järjestyksessä. Näin voisi myös tunkea veneet lähekkäin ja lomittain.
Mutta:
Jotkut haluaa purjehtia myöhempään syksyllä eli kaikki painavat veneet ei ole ”käytettävissä” kun ensimmäistä riviä täytetään. Kaikki eivät myöskään varaa nostopäivää heti kun olisi mahdollista. Telakkaryhmän pitää siis varata tyhjiä paikkoja viimeisiin nostopäiviin. Kunnianhimo on tietysti, että kaikki halukkaat nostetaan ja mahtuu. Vaikka telakkapäällikkö onkin ajatustenlukija, välillä tulee pieniä yllätyksiä 😊. Veneet tulee usein samoille nurkille vuodesta toiseen, mutta kenelläkään ei ole varattua ”omaa paikkaa”.
Oma lukunsa on puuveneet. Ensin nostetaan niiden pukit asvaltille tarkkaan järjestykseen vajapäällikön ohjeiden mukaan. Sitten veneet päälle, jonka jälkeen vajaporukka talkoissa vetää ne sijoitusjärjestyksessä vajaan. Vaja tulee aivan täyteen ja sijoittelu on oma vaativa palapelinsä.
Ennen kun puuveneet on vedetty sisään ei voi siis sijoittaa muita veneitä asvalttialueelle.
Myös mastojen purkualue on jätettävä tyhjäksi viimeisiin nostopäiviin asti. Lopuksi näillekin alueille sijoitetaan veneitä. Täytyy myös vannottaa niiden veneiden kippareita, joita sijoitetaan kriittisiin paikkoihin, että keväällä ne pitää saada äkkiä pois alta ja veteen.
Koko aika täytyy pitää kokonaisuus mielessä. Esim yhteysvene Nihti laitetaan telttaan talveksi. Teltan valtava katto nostetaan pois ja sen täytyy hetkeksi mahtua johonkin jossa ei ole nostettuja veneitä.
Tänä vuonna (syksyllä 2024) telakka-alue ja vaja ovat aivan täynnä. Nostettiin jotain 113 venettä. Kesäkaudella laitureissa oli noin 144 venettä.
Tämähän on aikamoinen ruljanssi. Välillä vähän puuskuttaa. Mielestäni tämä kuitenkin sujuu hyvin. Kipparit miehistöinen ovat hyvin mukana – kiitos siitä!
-steffi-
Telakkaryhmän vanhempi köysimies.
Hyvä kirjoitus Steffi! Ja iso kiitos telakkaporukalle, vuodesta toiseen nostot ja laskut sujuu mainiosti ❤️